pojam-muzike

Posted: decembar 21, 2011 in MUZIKA

Za muziku se od najstarijih vremena vezuju pojmovi harmonije i proporcije. Dok se princip harmonije mislio uvek u vezi sa opštom harmonijom,  proporcija se tumačila kao konsonantnost pri čemu je „konsonantnost“ kosmosa i različitih stupnjeva saznanja shvatana kao muzička konsonantnost. Da je sve na ovom ostalo, stvari bi bile daleko jednostavnije i muzika bi(teorijski gledano)ostala ono što je oduvek bila- kosmologija. Ali već u vreme Aristotela naglasak se sa pitagorejskog-platonovskog noetičkog tumačenja i istraživanja fenomena muzike, ne bez znatnog uticaja sofista i Demokrita, preneo na muzičku praksu i od tog vremena mišljenje muzike se neprestano kretalo izmedju noetskog(umnog) i praktičnog pola, pa se od tada i razlikuju musica theoretica i musica practica.

U poslednjih nekoliko vekova musica practica nametnuće se kao jedina forma muzike, kao jedini njen pojavni oblik. Nimalo slučajno , a sa punim razlogom, Feručo Buzoni će početkom xx veka  i reći da istorija muzike nije duža od četiri veka. Ali istorija koje muzike? Jasno je da on tu nema u vidu Muziku, več praktičnu muziku novog doba koja se sticajem različitih okolnosti, ponajviše po logici same stvari, završila upravo u to vreme, sa delima Čajkovskog(VI simfonija) i Rahmanjinova, a što je već bilo nagovešteno u Betovenovoj monscheinsonate(mesečeva sonata) kao i njegovim poznim gudačkim kvartetima.

Realizovana muzika se završila, kao što su dovršene i neke od prirodnik nauka. Ono što je od nje ostalo sve manje se čuje i oseća na adekvatan način, sve manje razume. Živimo u prostoru ispunjenom zvucima od kojih neki sklopovi i dalje pretenduju da se nazovu muzičkim delima. Gde je ona muzika koja je nekad nadahnjivala i uznosila čoveka u oblast transcedentnog? Šta je ostalo od muzike i od mišljenja muzike? Šta to uopšte danas zvuči i koje nas to melodije zapljuskuju?…

Zapravo u knjizi „filozofija muzike“ neće biti reči o problemima muzičke prakse već o filozofiji muzike, tačnije o nastojanjima da se odredi mesto muzike u kosmosu. Izlaganje počinje stavovima o prirodi i funkciji muzike koje nalazimo u delima najznačajnijih filozofa prošlosti a završava se shvatanjem o tome kako je realizovana muzika koju većina od nas smatra za jedini oblik muzike, samo jedan od mogućih oblika egzitencije muzike i potom završava konstatacijom da je agonija u kojoj se nalazi sva muzika XX veka samo znak njene prevremene ali logične smrti….Sasvim je izvesno da se realizovana muzika mogla misliti u dve pojmovne ravni: ontološkoj i estetskoj a da pritom ima tri pojavna oblika: u prvu grupu spada pitagorejska muzika kojom dominira harmonika(to je“kosmička“muzika koja je nastojala da bude u saglasju sa harmonijom i strukturom kosmosa i vremenski ta muzika postoji do IV veka pre n.e.). Za njom sledi „psihološka“ muzika koja za svoj predmet ima oblikovanje duše(ona je „tehnička“u izvornom značenju reči techne. To je muzika o kojoj govori Platon i koja traje do XVII veka, sa tim što tu spada i vreme vladavine modalne harmonije u muzici kojom dominira misticizam Ekharta i nominalizam Okama a koja traje od 1321-1602). Nova muzika kojom dominira izraz nastaje nakon 1602. Ona nastoji da govori jezikom osećanja, njom vlada tonalna harmonija i to je muzika koja na teorijskom planu počinje sa traktatom Dj.Kačinija 1602 a završava se traktatom Buzonija i muzičkom praksom Rahmanjinova i majstorom zvona Konstantina Saradževa.

Čitav taj period realizovane muzike(od 6 pre n.e. pa do tridesetih godina XX veka)jeste vreme pokušaja da se realizuje muzika koju misle filozofi, a o kojoj je prvi progovorio Pitagora….(deo iz knjige“filozofija muzike“prof.Milana Uzelca)

Advertisements

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se /  Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se /  Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se /  Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se /  Promeni )

Povezivanje sa %s